مداد رنگی

مداد رنگی

مدادرنگی نوعی مداد است که مغزیِ آن اثر رنگی بر جای می‌گذارد. مغزیِ مداد، بخش استوانه‌ای شکل و باریک آن است که از رنگدانه (مادهٔ رنگی) فشرده، نوعی موم و کائولین (یک نوع خاک رس) ترکیب شده‌است. مغزی مدادرنگی برخلاف مداد گرافیت درجه‌بندی زیادی از نظر سختی ندارد و نسبتاً نرم است.

کاغذهای مناسب برای مدادرنگی متنوع اند؛ به‌جز کاغذهای صیقلی (مثل کاغذ گلاسه) و کاغذهای خیلی زبر می‌توان از هر کاغذی استفاده کرد، از کاغذهای بسیار مرغوب گرفته تا کاغذهای بسته‌بندی. کاغذهای مرغوب ضخیم هستند و بافت کاملاً فشرده دارند. حتی کاغذهای رنگی، به‌ویژه کم‌رنگ نیز برای نقاشی با مدادرنگی بسیار مناسبند. بسته به درشتی بافت کاغذ و پرزهای آن، اثر هنری حالت متفاوتی به خود می‌گیرد.

تاریخچه

اما تاریخ دقیقی برای کشف و اولین استفاده از مداد رنگی وجود ندارد. اینطور که پیداست رومیان باستان در زمان های دور از مدادهای رنگی بر پایه موم استفاده میکردند. اوایل قرن 19 نیز به منظور علامت گذاری کاربرد پیدا کرد تا اینکه در سال 1834، یک فرد آلمانی به نام یوهان سباستین استدلر مدادهای رنگی بر پایه روغن را ساخت.

 پس از آن تولید مداد رنگی های مختص برای فعالیت های هنری، در قرن بیستم توسعه یافت. این بین، فابرکاستل و کارن داش اولین مدادرنگی های هنری را در سال 1924 تولید کردند و برول نیز در سال 1938 با شروع تولید مداد رنگی به آنها پیوست. پس از آنها تولیدکنندگانی همچون دیروونت، پروگریسو، لیرا، ریمبرانت و بلیک استودیو نیز در دهه 30 یا 40 شروع به تولید مداد رنگی کردند که برخی از آنها مدعی اند که سازنده اولین آبرنگ ها نیز هستند.

انواع  مداد رنگی

مداد رنگی ها معمولا بسته به کاربردی که از آن انتظار می رود، در انواع مختلفی ساخته میشود. به عنوان مثال مداد رنگی های هنرمندان از کیفیت بهتری ساخته شده که دارای رنگدانه های مناسب و با غلظت بالا، رنگ با کیفیت، مقاوم در برابر اشعه خورشید، مقاوم در برابر شکست و… است. اما مدادرنگی های مورد استفاده برای دانش آموزان از کیفیت متفاوتی برخوردار است و راحتتر توسط پاک کن، پاک می شود. برخی از مدادرنگی ها نیز به صورت مداد نوکی ساخته میشوند.ساخت آبرنگ ها نیز بر پایه ساخت مداد رنگی است و از قلمو برای طراحی و ترکیب رنگ استفاده میشود.

مداد شمعی

مداد شمعی

مداد شمعی ترکیبی است چسبنده از موم رنگی، زغال، گچ و … که برای طراحی و رنگ آمیزی استفاده میشود و بر دو نوع هستند:

 اگر در ترکیب اولیه آن از گچ روغنی استفاده شود، پاستل روغنی نامیده میشود و در سایر مواردی که تنها از رنگدانه، موم و اتصال دهنده خشک استفاده می شود پاستل. مداد شمعی ها برای طراحی کاربردی تر هستد و نسبت به مداد رنگی کمتر خراب میشوند. همچنین به علت نرم بودن، تنوع رنگ بالا و سهولت استفاده، طرفدار بیشتری بین کودکان، دانش آموزان و طراحان دارند.

اولین استفاده از پاستل

مطابق تاریخ، پاستل در سال 1495 توسط لئوناردو داوینچی استفاده شده است. اما کلمه مداد شمعی برای اولین بار در سال 1644 استفاده شد. پیش از آن نیز ترکیب موم و رنگ توسط مصریان باستان استفاده شده بود. این روش، روش ساخت مداد شمعی نبود، اما می شد از آن برای تثبیت رنگ استفاده کرد. آنها از موم گرم زنبور عسل و رنگدانه برای ساخت استفاده میکردند.

در قرن نوزدهم انواع مختلفی از مداد شمعی ساخته شد. در همان زمان اروپایی ها موفق به کشف یک روش جایگزین شدند که با ترکیب موم و روغن، مداد شمعی های سخت تر و دیر ذوب تر بسازند.

مداد شمعی در آمریکا

اما در نهایت یک تاجر آمریکایی در سال 1881، مداد شمعی ها را در بسته بندی های 6، 12 و 18 عددی تولید کرد و به فروش رساند. شرکت جوزف دیکسون کریستال نیز در سال 1887 شروع به ساخت مداد شمعی کرد و پس از ادغام با شرکت آمریکایی کریون در سال 1983، شرکت دیکسون تیکندرگو را ساخت و همچنان تولید و فروش مداد شمعی ها را انجام میدهند. شرکت میلتون براتلی نیز مداد شمعی هایی را از سال 1895 تا 1984 ساخته و به فروش رساند. در سال 1903 اما بینی و اسمیت شروع به فروش مداد شمعی کردند که بعدها تولیدات خود را به 19 نوع 30 رنگی رساندند.

بد نیست بدانید هنرمندان بسیاری در فرانسه نظیر فرانکوس کلوئنس و نیکولاس ناگلئو نیز از از مداد شمعی های مومی استفاده میکردند.

تکنیک‌ها و سبک‌ها نقاشی با مداد رنگی

در تکنیک‌های نقاشی با مداد رنگی می‌توان تنها از سه رنگ اولیه استفاده کرد، یا تعداد رنگ‌های بیشتری را به کار برد. حتی عده‌ای از جعبه مدادهای ۷۲ رنگی استفاده می‌کنند که معمولاً برای نقشه‌های معماری استفاده می‌شود.

نقاشی با مداد رنگی

سبک‌های مختلفی برای کار با مداد رنگی وجود دارد، از جمله سبک‌های زیر که دو سبک نخست در میان نقاشان رایج‌تر هستند.

شیوه خطی: در این شیوه اثر با استفاده از خط‌ هایی در جهت‌های مختلف شکل می‌گیرد. این خط‌ ها می‌توانند کنارهم، روی هم، متقاطع و … باشند. هنرمند با تنظیم این خط‌ ها سایه روشن، درجات تیرگی-روشنایی و کنتراست‌ها را خلق می‌کند.

شیوه سایه‌پردازی: در این شیوه خط‌ هایی که با مدادرنگی رسم می‌شوند کاملاً برهم‌نهاده و محو می‌شوند تا رنگ آمیزی اثر پیوسته شود. به این ترتیب سایه روشن، درجات تیرگی-روشنایی و حجم‌ها شکل می‌گیرند.

  • شیوه خراش
  • شیوه شیاراندازی
  • شیوه سفید کردن

در نقاشی می‌توان مدادرنگی را با دیگر وسایل نقاشی مانند آبرنگ، اِیربراش و «ماژیک محو کن» ترکیب کرد. مداد آبرنگی نیز ابزار دیگری برای این کار است.

منبع: ویکی پدیا

اشتراک گذاری

دیدگاه ها بسته شده اند.