معرفی برند چای احمد

چای احمد

چای احمد یک برند خانوادگی است که در سال ۱۳۶۴ در کشور انگلستان به ثبت رسید و اولین دفتر و کارخانه آن در شهر ساوتهمپتون (استان همپشایر) این کشور آغاز به کار کرد. چای احمد به مرور و مرارت رشد کرد تا جایی که امروز محصولات این برند در  هفت  کشور انگلستان، روسیه، اوکراین، سریلانکا، امارات متحده عربی، چین و ایران تولید و بسته بندی شده و  در بیش از ۸۰ کشور جهان به فروش می‌رسد . این برند توسط خانواده افشار و پایه گذاری و ثبت و همچنین اداره میگردد.

مرحوم حاج حسین افشار، در سال ۱۹۵۰ میلادی (۱۳۲۹ شمسی) چایی را در اهواز با نام “چای کشکولی” بسته بندی می کردند. این چای که از سیلان و هندوستان خریداری می شد، در اهواز بسته بندی و در کل ایران فروخته می شد؛ و مقداری هم به کویت صادر می شد. در آن زمان امارات متحده عربی بعنوان یک کشور وجود نداشت که صادراتی به آنجا صورت بگیرد و بحرین هم هنوز جزو خاک ایران بود.

در خلل سال های ۱۳۳۵ یا ۱۳۳۶ ورود یک پارت بزرگ چای آبدیده از هندوستان که بر روی کشتی به  دلیل عدم استفاده ازکانتینر دوجود نداشت و چای ها را در قوطی های چوبی روی کشتی می گذاشتند و اگر آن موقع هوا طوفانی می شر آن زمان و خیس شدن محصولات بوسیله باران و طوفان، موجب ورود ضرری هنگفت به خانواده افشار گردید بطوریکه تمامی اعضای خانواده از صنعت چای خارج شده و به فعالیت های دیگر تجاری به جز چای پرداختند. مرحوم حاج احمد افشار نیز آن موقع به جای چای، بواسطه ارتباطاتی که داشتند به کویت برنج صادر می کردند.

در سال ۱۳۴۳ سهام کارخانه “چای جاوید” در فومن را توسط خانواده افشار خریداری شده و به این ترتیب ایشان یک شرکت تولیدی چای در کنار سایر فعالیتهای عمده مثل تجارت آهن آلات گردیدند.

با وقوع انقلاب خانواده افشار به انگلستان مهاجرت نمودند. نوه ایشان رحیم افشار، در آن سال مغازه ای کوچک در کنار یک مغازه تنباکو و سیگارفروشی در شهر ساوتهمپتون اجاره و شروع به فروش چای نمود. این مغازه که “بوتیک چای کبیر” (Kabeer Tea Boutique) نام داشت  تجربه بسیار گرانبهایی برای آقای رحیم افشار در پی داشت و ایشان که در انباری 90 متری برای همان مغازه کوچک چایها را با هم ترکیب و بسته بندی مینمود و گاها به سایر مغازه های داخل و اطراف شهر نیز میفروخت توانست طی دو سال با شناسایی ذائقه مردم  به تجارب ارزنده ای در خصوص چای دست یابد.

گسترش فروشگاه ها و سوپرمارکتهای زنجیره ه ای در انگلستان و همچنین تغییر عادات مردم موجب شد تا افشار مجبور به بستن آن مغازه کوچک به دلیل به صرفه نبودن گردد اما ایشان که حالا تجارب زیادی در خصوص چای و انواع ترکیب ها و طعم های آن داشتند کار را با بسته بندی و فروش چای هایی که مورد پسند مردم بود در فروشگاه ها ونقاط مختلف شهر ادامه دادند. پس از مدتی در کلکته با شرکت گودریک (Goodricke) قرارداد بسته و با خرید چای های بهاره از این شرکت، ترکیبی از چای های دارجلینگ و آسام و همینطور ترکیبی از چای های آسام خالص را تولید و بسته بندی آن چای ها را شروع نمودند.

چای احمد در سال 1364 توسط احمد افشار تاسیس گردید. چای های دارجلینگ و آسام خیلی مورد استقبال مردم قرار گرفته بود. لذا چای احمد با برآورد حدود دو میلیون ایرانی ساکن اروپا و آمریکا بعنوان جامعه هدف و سودای بدست آوردن درصدی از این جامعه بعنوان مشتریان چای احمد اقدام به صادرات سنگین  چای از مبدا انگلیس به مقصدهای لس آنجلس و نیویورک در امریکا و بندر ساوت هامپتون نمود. اما باز هم بدلیل بسته بندی نامناسب و فصل بارندگی شدید چای های ارسالی آسیب دیده و بیش از 80% محموله از بین رفته و ضرر بزرگی به شرکت چای احمد تحمیل کرد.

اما چای احمد با بنیانگذارن با تجربه اش این ضرر را پای هزینه های پایه گذاری و توسعه تجارت جدید خود گذاشته و با تلاش و همت به توسعه کار خود ادامه دادند. دولت انگلیس که در آن زمان (سال ۱۹۸۸ یا ۱۹۸۹) نمایشگاه هایی را در فرانسه و آلمان برگزار می کرد با دعوت از برند چای احمد بعنوان یک تولید کننده جدید و اعطای تسهیلات ویژه ای که بخش زیادی از هزینه های حضور در این نمایشگاه ها را پوشش میداد، موجب گردید تا دریچه ای جدید از بازار بروی چای احمد باز گردد. در این نمایشگاه ها بود که  چند مشتری از کشورهای مختلف، بسته بندی و کیفیت اجناس را پسندیده و یکی از این مشتریان که دپارتمان استور “ال کورت انگلس” اسپانیا بود خریدار محصولات شرکت گردید. پس از ارسال مقداری جنس به این کشورها، کار برای ورود به بازارهای بین المللی و آزمایش چای احمد در بازارهای بین المللی شروع شد.

در سال 1993 با وجود بهبود نسبی در وضعیت فروش شرکت، تقریبا تمامی سرمایه شرکت  بدلی هزینه های بالا و فروش کم 6 سال گذشته آن از بین رفته بود. از طرفی نقد نبودن مبالغ فروش و همچنین اعتباری بودن فروش محصولات در فروشگاه ها بدلیل گمنام بودن برند شرکت را تا به جایی برد که موسسان آن به توصیه حسابدارن شرکت که با وجود ضرر دو برابری سرمایه شرکت، شرکت را ورشکسته میدانستند، به فکر فروش شرکت نیز افتادند.

اما استقامت همیشگی خانواده افشار بالاخره جواب داد و ظرف یکسال پس از آن با به ثمر نشستن نتایجی که با ارسال یک پالت و دو پالت چای به کشورهای مختلف انتظارش را داشتند توانستند سفارشهای بیشتری دریافت نموده و از این پس فروش چای بهتر شد. حدود ۴-۳ سال طول میکشید تا ضرر سنواتی شرکت پاک شده و طی این مدت مطابق قانون معافیت مالیاتی تا زمان پاک شدن ضرر سنواتی در انگلستان ، شرکت از سال ۱۹۹۵ به سوددهی رسیده و کار برند چای احمد  با قدرت تا به امروز توسعه پیدا کرد.

امروزه چای احمد در ۸۰ کشور در شش قاره توزیع می‌شود و در رستوران‌ها، هتل‌ها و برخی مغازه‌های زنجیره‌ای یافت می‌شود. مقر این شرکت موزه‌ای در خود جای داده که مهمانان را به حضور می‌پذیرد. در سال ۲۰۱۵ سه جایزه بهترین طعم چای را برنده شد.

در سال ۲۰۱۳، برنده سرمایه‌گذار اخلاقی سال به خاطر ابتکارات خیریه در بریتانیا و حمایت از یتیم خانه‌ها در روسیه، مالی، سری لانکا و اکراین شد.

منابع:

 ویکی پدیا

وب سایت چای احمد

اشتراک گذاری

دیدگاه ها بسته شده اند.